Design

Är något trött på min design nu efter typ sex-sju månader. Så om någon snäll människa skulle vilja göra om min bloggdesign så feel free to shout out at any time! ♥

Födelsedagsbarn

Idag vill jag bara säga grattis till min älskade moster som blir 50 år idag!! Älskar dig <3 <3

Det är även en viss liten fröken Sterners födelsedag idag. Så grattis till dig med Madde!! 20 år är stort! Gammal du är (; haha

Hoppas ni båda får en toppendag. Jag tänker på er och saknar er!!
Puss, älskar er <3 <3

Rainbow Beach

Jag kom hit idag runt halv ett, hade ett intromöte om Fraser Island runt två och sedan gick några från hostelet en bushwalk som tog oss till en stor sanddyna där vi åkte sandboard. Eller de andra gjorde det. Jag vågade inte för det var ett stort gupp i mitten av backen och jag var rädd att min rygg inte skulle klara det :/ Men jag prövar säkert något liknande på Fraser (:
Sedan tittade vi på solnedgången också. Otroligt vackert!!

Imorgon åker vi till Fraser så då kommer jag inte att ha tillgång till internet på några dagar men jag uppdaterar så fort jag kan (:

puss!

Agnes Water och 1770

Dag ETT
Efter att ha väntar på bussen i x antal timmar och halvsovit i regnet på busstationen innan den äntligen dök upp (försenad några timmar såklart) så kom jag fram till Agnes Water. Kom fram på morgonen, eller ja runt tio kanske så inte riktigt morgon men aa. Gjorde inte så mycket då. Gick in till "stan", vilket bestod av typ fem affärer, alltså inte ens en hel gata, och köpte lite mat. Gick tillbaka till hostelet och lämnade allt och sen gick jag ner till stranden. Tyvärr tog jag inte med min kamera, den var på laddning efter bussresan, så jag har inga bilder på stranden vilket är lite synd. Den var ganska cool. Man följde en liten stig genom buskar och snår tills man kom till en superbrant trappa. Och nedanför där var stranden! Tänk er när man bygger något i sanden och tar ett spadtag rätt ner i sanden, så såg stranden ut. Som en vägg av sand där själva stranden slutade. (:
Sedan lagade jag den godaste maten jag har ätit hittills!! Haha, fattig backpacker asså (;

Dag TVÅ
Det regnade hela förmiddagen vilket resulterade i att jag satt inne i sällskapsrummet från att jag vaknade runt åtta till fyra. Sedan var jag för trött på det och kände att jag ville göra något medan jag ändå var där, se någonting! (: Så jag sprang till receptionen och hann precis följa med på the sunset tour. Precis som namnet avslöjar så fick vi se solnedgången men även kängurus, wallabies, svarta cockatoos, papegojor mm. Vår guide berättade också lite om när James Cook seglade hit för 200 år sedan, att det var här han gick i land osv. Det var kul. Intressant eftersom jag gillar historia. Han förklarade också att Agnes Water och 1770 är två olika ställen. Vi bodde i Agnes Water men åkte och såg solnedgången i 1770. Det som skiljer samhällena åt är en strandremsa på 6km.

Airlie Beach - Whitsundays

Dag ETT
Jag kom hit i söndags. Släpade min väska till hostelet och precis när jag är framme så tappar jag den och hela resväskan går sönder!! Vad är oddsen liksom?! Skapligt sur, trött, svettig och grinig jag var när jag checkade in! Inte nog med det. När jag sen kommer in till mitt rum är alla sängar upptagna (wtf?!) så jag måste släpa min trasiga väska på de tre stackars hjulen som var kvar till receptionen igen. Väl där så säger hon att jag får en gratis uppgradering av mitt rum, åh bra tänker jag! Inte trodde jag att det var så bokstavligt som det var. Jag var tvungen att gå ännu längre bort och bokstavligen UPP för massa trappor för att kunna komma till mitt rum. Jag var alltså tvungen att försöka lyfta upp min väska för varje trappsteg!! Tror ni jag var lagom svettig och slut när jag väl hade fått in väskfan på rummet eller!? haha..Inte nog med det, jag var dessutom tvungen att checka ut klockan tio dagen efter för att jag skulle ut och segla så då var jag tvungen att släpa fanskapet ner till the luggage storage room! Suck..
Efter det gick jag ut på en liten upptäcktsförd här i Airlie. Det är en väldigt liten men underbart mysig stad. Eller jag vet inte ens om det räknas som en stad. Det finns en huvudgatan i "centrum". Fast det är ju i stort sett vad vi har hemma i lilla Katrineholm också (;
Dag TVÅ
Jag vaknade, åt frukost, checkade ut och släpade bort mitt bagage (; Sedan tog jag det lugnt, gick till lagunen och doppade mig snabbt. Passade också på att slänga mina alltför välanvända flippisar (; Sedan var det dags att gå ner till marinan och lyssna på introduktionsmötet för seglingen, efter det sprang jag och köpte lite goon och sedan bar det av! (: Första dagen gjorde vi inte så mycket, lärde mest känna varandra och åt värsta brakmiddagen!! Gud vad gott det var med lite riktig mat och att det smakade någonting!! (Familjen använde i stort sett aldrig kryddor. Seriöst, de stekte köttet som det var utan att ha på några kryddor alls!! Ueek..) Såklart blev det en och annan mugg med goon också (; Det var en rolig kväll. Träffade några jättesnälla och roliga tjejer från UK. Vicky, Laura och Charlotte! Så himla söta och roliga. Helt underbara, jag saknar dem redan. Särskilt Laura! Sedan var det dags att sova. Detta skedde under bar himmel med stjärnorna tittandes ner på oss. Gud vad fint det var. Jag sov helt klart bra (bättre än på hostelet, hah).
Dag TRE
Då satte vi seglena mot White Haven beach. Helt underbart var det där. Så himla vit sand. Det var 90% någonting, därför den var så vit. På Fraser är det bara 70% så det var "finare" här sa var guide (: Tyvärr har jag inga kort för de rekommenderade oss att inte ta med våra kameror eller telefoner pga att sanden kommer överallt och ofta förstora all teknologi som tas med till ön. Jag ångrar dock att jag inte tog med mig min telefon men Vicki tog lite bilder iaf så ska be henne skicka dem till mig när hon kan (:Efter det började det spöregna när vi väntade på att bli upphämtade och utkörda till båten igen. Vi kom tillbaka och fikade lite sedan anordnade vi!! Jag är då nöjd med snorklingen här! Jag tyckte att korallerna var så mycket finare här än i Cairns. Såg lite större och roligare fiskar också! (: Klappade en jättestor fisk som hette George. Vi åt middag och sedan satsade vi på goonet igen(eller faktiskt så hade vi redan börjat med goonet innan)! Vi körde lite drinking games. Det var skitkul, alla (okej inte alla men de flesta) var verkligen roliga och trevliga!:D Det blev en till vacker natt under stjärnorna.
Dag FYRA
Vi gick upp ganska tidigt och snorklade igen fast på ett nytt ställe. Det första stället hade finare koraller och roligare fiskar men jag såg en sköldpadda här så det var helt klart värt att hopps i. Dock brände jag mig på en manet två gånger i ansiktet. Det var en av dem "farliga" så det blev att åka till sjukhuset.. Nej då, jag skojar bara haha! Det gjorde ont som fan och brändes men farligare än så var det inte! (:Jag såg också en delfin. Det var en händelserik och väldigt rolig men uttröttande resa (;Vi kom tillbaka runt halv tolv tror jag. Då var jag tvungen att bege mig ut till shoppingcentret (vilket det inte borde kallas för. Det fanns typ fem affärer där varav två var mataffärer, och ja jag överdriver lite men det var verkligen litet). Men jag hittade iaf en skapligt billig och stor. Passade även på att köpa en ryggsäck. Sedan kom jag tillbaka till hostelet, checkade in, släpade ut min väska till mitt nya rum och började packa om. Det tog sin lilla tid men jag är glad att jag gjorde det direkt även fast jag var helst slut efter seglingen. Efter det tog jag en efterlängtad dusch!! Då kände jag hur bränd jag var. Jag glömde smörja in mig sista dagen, vilket inte var så smart.. Sedan gjorde jag mig i ordning för att möta resten av folket från båten. Vi gick ut och drack några drinkar och åt pizza tillsammans. Det var trevligt. Jag hade jättekul med Laura. Hon är så rolig!! Hon påminner mig om Emma (Janelund)!:D När jag kom tillbaka hem var jag tvungen att tvätta mina kläder så jag gjorde det och sedan hängde jag upp dem ute eftersom jag tänkte att de skulle torka...
Dag FEM
Vilket är idag! Jag vaknade upp med ett ryck och trodde att jag hörde ett vattenfall utanför vårt rum. Mm..kul. Spöregn. Jag kuta ut från rummet för att hämta min tvätt. Halvvägs ut kommer jag på att jag bara har ett tight linne och string på mig. Så några stackare blev väl bländade av min vita stjärt! Jag vände snabbt, tog på mig ett par shorts, sprang bort till tvätten, slängde det i tvättumlaren och gick och åt frukost. Sedan packade jag ihop och checkade ut. Planen för idag var egentligen att bara chilla vid lagunen men pga vädret har jag suttit inne och kollat på tv hela dagen, pratade även med mamma några timmar. Stackarn hon är magsjuk ;( hela familjen har varit det förutom pappa. Tillochmed Max hade spytt sa mamma. Hur weird är inte det? (;
Nu sitter jag ute vid baren och väntar på min buss, ska strax gå bort till den. Det är en nattbuss och det tar 10h tills jag är framme till min nästa destination som är Agnes Water - 1770.
Måste också berätta om en kille här i baren. Haha, han har kommit fram typ tio gånger, jag skojar inte, och pratat med mig, försökt bjuda mig på drinkar, försökt få med mig för att prata med hans kompisar etc. Haha, han ger aldrig upp!! Är väl inget fel på honom, han såg ganska bra ut, men han stör mig i mitt bloggande. Haha vilken bitch jag lät som nu!! Hahaha (;
Ja och jag vet inte vad det är för fel men det går inte att ladda bilderna så det får bli ett bildlöst inlägg. Kanske kan lägga in från datorn om någon dag eller så (:Nej nu måste jag gå och borsta tänderna och sedan bege mig! Åh och om någon undrar vilken båt jag åkte med så var det Tongarra. Rekommenderar dem starkt! (:
So long suckers! (;

My last weekend in Townsville

Japp, sista helgen i Townsville! Det var en bra helg med tjejerna men sämre med familjen..

Jag kom hem fredag kväll, från Cairns, till ett tomt hus (såklart!)
Ringde Sue, inget svar -vilken överraskning! Så jag ringde Taylor. Hon kom och hämta mig så åkte vi till Katharinas lägenhet i stan (:
Precis när vi kommer fram så ringer Sue. Vi började prata om helgen och jag sa att jag skulle gå ut med tjejerna och sedan åka till Billabong Sanctuary på lördagen. Hon verkade inte så glad över det men jag hade liksom planerat det i tre veckor. Hon tyckte att jag skulle spendera mer tid med barnen innan jag åkte men jag hade ju tänkt spendera veckan med dem men då tyckte ju hon att jag skulle åka iväg till Cairns så lite hennes egna fel ändå. Hon tyckte ju bara att jag skulle åka upp till Cairns för att då skulle hon slippa betala mig den veckan.
Hursomhelst så började vi prata om min lön, jag tog upp det, och hon bara "nej men jag tänker inte betala dig något mer. Jag tycker att du har varit orättvis med dina timmar. Tycker du seriöst att det är jobbtimmar när du åker iväg till affären med Troy och när han tar med dig på saker?" eh..ja!? Jag hade ju kunnat göra andra saker på den tiden isf. Mitt förstahandsval att fördriva dagen på hade ju förmodligen inte varit att åka till Big W i några timmar för att det finns AC där.. Så när jag sa att jag hade kunnat göra andra saker isf sa hon "ja men om du känner så är det ju bara att du packar ihop dina grejer och åker för jag tänker inte betala mer" och så sa hon att jag skulle betala bötern.. Kände mig ju inte för sugen på att göra det efter att hon var så himla tight angående min lön.
Iaf så slutade det med att jag åkte dit på lördagen i sällskap med Kath efter Billabong och packade ihop mina grejer och drog. Sista natten bodde jag med Kath och Tay i Katharinas lägenhet. (:
När jag hade packat ihop allt hos familjen sa vi hejdå. Millie var ganska ledsen och ville inte att jag skulle åka. Hon kramade mig jättelänge och jättehårt. Kallen var lite mer killig och ville inte ens ge mig en kram eller säga hejdå. Tillslut så sa han "aa okej då men bara EN kram!" Så söt. Jag kommer sakna ungarna, jättemycket faktiskt! Tro det eller ej men jag fick en kram av Troy också!! Han var jättesnäll och sa att jag skulle ha det bra och ta det försiktigt. Det sa Sue också men det kändes inte lika ärligt som när han sa det.

Lite bilder från fredagen:
(Två nya aupairer var med också, eller den ena gick hem efter att vi hade haft våra predrinks)

aboriginal guy haha

Bilder från i lördags när vi åkte till Billabong:

Cairns -round two

Dag ETT
Första dagen var tisdag. Joanie släppte av mig på Asylum och det blev ett kärt återseende med Claudia! Vi pratade om allt som hade hänt under tiden vi var ifrån varandra. Vi gick till Dominos och käkade pizza, köpte goon och hade det trevligt!! Jag träffade även Yasmin, den nya tjejen i 'vårt' rum (haha lite komiskt att jag kallar henne den nya tjejen med tanke på att hon har varit där sedan jag åkte därifrån första gången).
Vi tog det hursomhelst lugnt (min första kväll nykter i Cairns hahah).

Dag TVÅ
Då åkte jag och Claudia till ett vattenfall med två killar från Cairns. Det var ganska kul faktiskt. Jag klappade en sköldpadda!! Det gjorde lätt hela min dag. Det känns väldigt annorlunda att klappa ett djur i det fria om man jämför med ett husdjur.

Sedan åkte vi och åt sushi!! Jag har aldrig riktigt gillat det för jag har alltid trott att man måste äta rå fisk typ haha. Men så är ju inte fallet. Jag åt med kyckling och det var helt okej, skulle kunna äta det igen liksom (:

Den kvällen tog vi det inte så lugnt kan jag ju säga!!

Dag TRE
Hade fetaste baksmällan ever!! Vi gick till lagunen och svettades bort det mesta av den, jag, Claudia och Yasmin.

Vi lagade mat med några engelsmän. Risotto blev det. Gott faktiskt! Sedan var vi på't igen bara!!

Dag FYRA
Sista dagen. Då tog jag och Claudia bussen till DFO (en outlet) och handlade lite. Sedan kom vi tillbaka och lagade mat och slappade mest (;

Oordning

Som rubriken lyder så blir mina inlägg nu väldigt i oordning. Ungefär så mitt liv känns nu också.
Tänkte bara förbereda er på det haha. Jag ska försöka att skriva allt i tidsordning men kan ju hända att jag glömmer något.
Nästa inlägg blir om Cairns iaf! (:

På resande fot

Nu är jag i Airlie Beach och ska iväg och segla om några timmar!
Jag kom hit igår eftermiddag. Såklart gick min resväska sönder redan första dagen (hatar mitt liv just nu pga det..), det kändes som att jag BRÖT ryggen när det hände och mina hörlurar är också kaputt!! Livet rullar på awesome måste jag ju säga.. fyfan, jäkla skitstart på mitt liv som backpacker.
Det känns dock lite bättre när det ser ut såhär två minuter från där jag bor: